Wednesday, June 4, 2008

Harga petrol, diesel diapung

Harga petrol, diesel diapung
Oleh Nazura Ngah dan Siti Shahila Ahmad
Kos bahan api ikut pasaran global selepas mekanisme baru skim subsidi diperkenal OgosKUALA LUMPUR: Harga petrol dan diesel di negara ini dijangka diapungkan mengikut harga pasaran global selepas mekanisme baru skim subsidi bahan api dilaksanakan kerajaan Ogos ini. Pada masa ini, harga bahan api itu dikawal kerajaan dengan memberi subsidi yang besar, tetapi Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Shahrir Samad semalam berkata, kawalan harga minyak akan ditarik balik apabila mekanisme baru skim subsidi dilaksanakan dalam tempoh dua bulan lagi.

Menerusi cara itu, katanya, harga bahan api di Malaysia akan mencerminkan harga pasaran global. "Ia bergantung kepada harga pasaran global," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Sidang Kemuncak Pembinaan Malaysia 2008 di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini. Ketika ini, harga petrol di negara ini selepas subsidi hanya RM1.92 seliter dan diesel RM1.58, jauh lebih rendah berbanding RM5.20 (petrol) dan RM4.33 (diesel) di Singapura yang mengapungkan harga bahan api itu.

Bagaimanapun, Shahrir berkata, kerajaan sedang menimbang untuk melaksanakan dua mekanisme pemberian subsidi iaitu menerusi penetapan kuota dan pendapatan tunai bagi mengurangkan beban rakyat. "Kerajaan tidak boleh hanya menaikkan harga petrol dan diesel tanpa memberi suatu bentuk subsidi kepada rakyat, terutama golongan yang berhak menerimanya. "Oleh itu, kerajaan sedang menimbang pelaksanaan dua mekanisme pemberian subsidi, iaitu sama ada menerusi penetapan kuota melalui penggunaan MyKad atau pendapatan tunai," katanya tanpa menjelaskan secara terperinci mekanisme itu. Kelmarin, Shahrir berkata, penstrukturan mekanisme baru skim subsidi bahan api itu sudah dikemukakan kepada Kementerian Kewangan dan akan diputuskan Jawatankuasa Kabinet Menangani Inflasi.

Jawatankuasa itu mengadakan mesyuaratnya semalam bagi memuktamadkan pelbagai cadangan untuk pertimbangan akhir Kabinet, hari ini. Ditanya sama ada Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi akan mengumumkan kenaikan harga petrol dan diesel serta mekanisme baru skim subsidi selepas mempengerusikan mesyuarat Kabinet hari ini, Shahrir berkata: "Kita tidak boleh membuat keputusan lagi... esok (hari ini) perlu dilihat sebagai sebahagian daripada langkah penyusunan atau penstrukturan semula skim subsidi. "Kita sedang meneliti langkah bagaimana untuk menaikkan harga petrol dan diesel di pam dan pada masa yang sama kita boleh membanteras penyeludupan, penyalahgunaan dan ketirisan subsidi. "Kita perlu menunggu esok (hari ini). Pada asasnya adalah untuk meningkatkan harga petrol dan diesel di pam tetapi pada masa yang sama juga mahukan supaya subsidi sampai kepada rakyat," katanya. Shahrir berkata, subsidi ke atas bahan komoditi itu dijangka meningkat daripada RM55 bilion kepada RM65 bilion tahun ini jika mengambil kira purata harga minyak mentah pada paras AS$136 setong. Katanya, kerajaan juga kehilangan hasil pendapatan daripada peruntukan subsidi untuk bekalan minyak dan gas kepada Pengeluar Tenaga Bebas (IPP), sektor tenaga, sektor bukan tenaga dan sektor lain, khususnya di Semenanjung. "Dengan jangkaan harga minyak di pasaran dunia terus meningkat, kerajaan perlu menyediakan tambahan peruntukan untuk subsidi bahan api berkenaan." katanya.

No comments: